Wziął udział w regatach Fastnet Race 1979 jako załogant na Nauticusie – jednym z trzech polskich jachtów jakie wzięły udział w najtragiczniejszych regatach w historii żeglarstwa.
Pod koniec lat 80. zorganizował i prowadził budowę pierwszego polskiego jachtu hi-tech klasy „jedna tona” – „Gemini”. Było to wydarzenie bez precedensu, po raz pierwszy wykonano w Polsce kadłub jednostki pełnomorskiej z włókien węglowych.
Jest współbudowniczym pierwszych w Polsce jachtów z włókien węglowych i kevlaru „Gemini”, „MK Cafe”, „MK Cafe Premium”, „Volkswagen” oraz „Bioton”.
W 1997 roku Roman Paszke był członkiem załogi jachtu MK Cafe w ramach amerykańskiego zespołu który zdobył Admiral’s Cup.
W 1999 roku zainaugurował oficjalnie polski program Race 2000, czyli udział polskiej załogi w regatach dookoła świata „The Race”, stając na czele Stowarzyszenia Race 2000. Załoga przygotowywała się do tych bezprecedensowych regat na katamaranie „Explorer”, zakupionym od Bruna Peyrona (pomysłodawcy i organizatora regat), któremu w Polsce nadano imię „Polpharma-Warta”.
W wokółziemskim wyścigu załoga jachtu zajęła 4 miejsce. Pozostawiła za swoimi rufami ponad 32 000 mil morskich, pokonując trasę regat w ciągu 99 dni, 12 godzin, 31 minut.
Za ten wyczyn został uhonorowany nagrodą Srebrnego Sekstantu.
Czterokrotny Mistrz Polski w klasie morskiej. Zdobywca szeregu nagród w regatach a także wyróżnień, m. in. żeglarz roku 1997 i sportowiec miesiąca sierpnia 1997.