Piątą edycję warszawskiego Festiwalu Filmów Żeglarskich Jacht Film zaplanowano w tym roku na ostatnie dwa dni listopada (tydzień po łódzkich targach Boatshow). Na ekranie kina Wisła zobaczymy między innymi amerykański dokument „Zobaczyć wiatr” – film o świecie żeglarzy niewidomych. Poznamy czwórkę bohaterów przygotowujących się do mistrzostwach świata w Japonii w 2013 roku.
Będziemy śledzić ich żeglarskie treningi i podpatrywać codzienne życie. Poznamy zawodników, którzy prowadzą łódź wsłuchując się w rytm uderzania fal o kadłub oraz czując w szczególny sposób wiatr na policzkach, czy zmieniający się opór na sterze. Widzący członek załogi jest taktykiem przekazującym wskazówki podczas wyścigu. Organizatorzy festiwalu czynią starania, by film „Zobaczyć wiatr” zaprezentowano z audiodeskrypcją dla osób niedowidzących i niewidomych.
Na otwarcie festiwalu zaplanowano pokaz amatorskich filmów nadesłanych na konkurs „A morze kręci mnie”, który ma zachęcać miłośników żeglarstwa do kręcenia własnych obrazów związanych z wodą i żaglami (prace można nadsyłać do 30 września, widzowie zobaczą filmy dopuszczone do konkursu przez jury). Autorzy będą oceniani i nagradzani zarówno przez sędziów, jak i przez festiwalową publiczność.
Miłośników oceanicznych regat z pewnością zainteresuje film „Atlantyk solo” opowiadający o regatach Mini Transat w 2007 roku. Brał w nich udział chorwacki żeglarz Šime Stipaničev. Przez 27 dni na trasie z Francji do Brazylii towarzyszyła mu jedynie kamera filmowa. Zobaczymy wyścig przez Atlantyk oczami młodego żeglarza. Obraz, który się wyłania z tej opowieści, jest często zaskakujący i inny od naszych wyobrażeń o morderczym wyzwaniu podejmowanym podczas regat przez oceanicznych samotników.
Projekcjom będą towarzyszyć zapowiedzi i gawędy konferansjerów. Partnerami przeglądu i fundatorami nagród dla uczestników są Pomorski Związek Żeglarski, firma Henri Lloyd, Delphia Yachts, Teknos Oliva, Niebieska Szkoła, magazyn „Wiatr”, Magazyn Żeglarski TVN Meteo, Szkoła Żeglarstwa Morka, Sailbook.pl, Żeglarski.info, TanieRejsy.pl, Żeglarka.pl oraz agencja reklamowa Jet Line.
Program festiwalu jest jeszcze opracowywany zostanie przedstawiony na początku października.